Sikkerhet
Kjøring i kolonne
Viktig å huske når man kjører i kolonne
En motorsykkelgruppe er en dynamisk enhet som skifter fra sekund til sekund, etter vær, fart, trafikk og veiforhold.
Man må ikke glemme den enkelte MC-førers kvaliteter og ferdigheters innvirkning på gruppa. Når DU kjører i gruppe er DU en DEL av gruppa, og DINE valg vedrørende kjørestil går ikke bare ut over deg selv men hele GRUPPA.
Det kreves derfor mye av MC-førere som kjører sammen, ikke minst hensynet til gruppa og at helheten må fungere.
- Vær oppmerksom og følg med på hva som skjer i gruppa og hold øye med ROAD CAPTAIN.
- Møt opp i tide og med full bensintank.
- Vær uthvilt og ha mc'en i teknisk god stand!
Er du fersk sjåfør, bør du vurdere å legge deg langt frem i gruppen. De som kjører først oppfordres til å holde fartsgrensene sånn noenlunde – spesielt i 50- og 60-soner og lavere fartssoner.
Avtal gjerne i gruppen hvor lange etapper det skal kjøres før man tar pause(r).
Husk å kjøre som en selvstendig sjåfør, ikke fokuser på baklyset til sykkelen foran deg og følg "blindt" etter. Ta dine egne beslutninger i forhold til hva som føles sikkert for deg!
Selv om sjåføren foran deg kjører ut i et kryss eller foretar en forbikjøring, er det ikke sikkert du bør følge på.
Vi ønsker at du skal oppleve våre fellesturer som trivelige og trygge kjøreopplevelser.
Kolonne
Når vi er flere motorsyklister på tur kjører vi i kolonne. Kolonnekjøring gir bedre sikt, både forover og i speilet bakover. Vi kjører i «sagtann» formasjon og kan da ligge litt tettere siden avstanden til sykkelen foran fortsatt er forsvarlig og vi har plass til evt. nødbremsing.
I tillegg blir det vanskeligere for biler å bryte inn i kolonnen, og dermed slipper vi også unødige forbikjøringer. Der forholdene tilsier det, svinger etc., benytter hver MC hele kjørebanen.
Så fort det er mulig inntas sagtannformasjon igjen